laatste week in JBay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu laatste week in JBay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu

laatste week in JBay

Blijf op de hoogte en volg martina

17 November 2012 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Goedemorgen allemaal!

Baie dankie vir die berichtjes en epos.

Hier gaat alles goed. Buiten is het momenteel grauw, winderig en het regent. De wind is vandaag voor het eerst warm. De windkracht is meestal 4 à 5. Momenteel 6.
Loes en Benjamin zijn vanmorgen weer vertrokken, nu naar East London. Hopen maandagavond weer terug te zijn.

Inmiddels ben ik hier aan de laatste week bezig. Woensdag is mijn vertrek naar Kaapstad gepland (wandelvakantie).

In de winkels zie je de voorbereidingen voor de Kerst. Personeel loopt met kerstmutsen op. Blijft een bijzondere ervaring: zomerkerstfeest.

Ik laat jullie weer meekijken in de kliniek.
Een moeder met HIV. Krijgt medicatie om haar kindje, die borstvoeding krijgt, te beschermen. Haar echtgenoot is erbij, maar weet niet van haar status. Het verbaast mij dat deze man geen vragen stelt bij het medicatiegebruik van zijn vrouw!
Een jonge moeder (24 jaar), bezig met examens van de middelbare school, heeft eveneens HIV. Haar kindje is getest en gelukkig negatief. Ze is zo ontzettend opgelucht.
Een moeder, derde kindje, krijgt een paar simpele adviezen over het geven van borstvoeding. Het gaat goed. Opgelucht en ontspannen vertrekt ze.
Een moeder (26 jaar) komt voor de familyplanning. Ze vraagt huilend of ze een HIV test kan krijgen omdat ze te horen heeft gekregen dat haar man het ook met andere meisjes / vrouwen houdt. De sneltest is gelukkig negatief; over 3 maanden krijgt ze weer een test voor een definiteive uitslag.
Een jongetje (3 jaar), dat vorige week de kamer van 'de sister' ondergekotst heeft, komt met zijn verzorgster ter controle. Het is een mager jongetje, waterige oogjes en een zenuwtrekje. Zijn gewicht is zorgwekkend, heeft een laag Hb. Hij maakt wel meer contact als vorige week en hij lacht iets vaker. Besloten wordt om hem morgen in het ziekenhuis op te nemen.
Bij een single moeder (28 jaar) is al meerdere keren een hoge bloeddruk gemeten. Ze vertelt trouw haar medicatie in te nemen. Ook blijkt ze een hoog bloedsuiker te hebben. Naar het ziekenhuis wil ze niet: er is niemand om voor haar kindje te zorgen. Na flink aandringen en een paar telefoontjes met het ziekenhuis gaat ze daar vanmiddag naar de poli.
Een kindje dat een inhalator voor de longen krijgt heeft daar een voorzetkamer bij nodig. Deze wordt gemaakt middels een schuimplastic beker. Vindingrijk!

Verder ben ik hier in een verzorgingshuis wezen kijken. In mijn beleving ging ik jaren terug in de tijd. Bedden met metalen spijlen, meerdere mensen op een kamer, kamerschermen (zonder wieltjes). Ze hebben hier ook een ziekenboeg. De verzorgsters werken hier 12 uur, de ene week 3 dagen, de andere week 2 x 2 dagen. Werken doe je tot je 70e.
De 'luxe' koopappartementen hebben een ruime slaapkamer, badkamer en een smalle woonkamer met open keuken. Buiten hebben ze een kleine veranda. Als ze hulp nodig hebben krijgen ze dat van het huis.
Er woont hier een Nederlands echtpaar waar ik thee ben wezen drinken. De bijna zwarte rooibosthee werd uit een thermoskan geschonken. Als het afgekoeld is wordt het opgewarmd in de magnetron.

Tot de volgende keer maar weer.

Hartelijke groet!
Martina.

• 17 November 2012 - 12:01

Miranda:

Hoi,

Nog een weekje wat gaat de tijd hard. Leuk om al je verhalen te lezen, het creatieve lijkt wel als werken in de wijk en je niet alles voor handen heb. Leuke oplossing met een bekertje een voorzet kamer maken.
    Geniet van je tijd in de kliniek en een fijne wandel vakantie.
    Hou je ons ook op de hoogte tijdens het wandelen??
    Groetjes Miranda

• 17 November 2012 - 16:23

Marga:

Leuk om even mee te "kijken" in de kliniek. En ook je foto's bekijken we hier met veel plezier. Een fijne wandelvakantie gewenst.
    Ga je daarna weer terug naar Loes?

Marga

• 17 November 2012 - 21:53

Marlies:

Ha Martina,
    Leuk om je berichten te lezen. Je leert daar wel alle probleempjes op een eenvoudge manier op te lossen. Wat een ellende met al die jonge moeders met partners die er met andere vrouwen er weer vandoor gaan.
    Veel plezier met het wandelen.'Is dat zo'n overlevingstocht?
    Het is hier ook grijs en kil!!!!
    groetjes,
    Marlies

• 18 November 2012 - 10:43

Netty:

Hoi Martina,

Wat een bijzondere ervaringen allemaal zeg. Je zult hier nog vaak aan terug denken als je straks weer in de luxe van hier bent. Kijk je al uit naar je wandelvakantie?
    Je foto's zijn ook mooi. We volgen je op de voet hoor...

Groet, Netty

• 18 November 2012 - 11:35

Marianne:

Hier is het echt Sinterklaasweer. Grauw en regen.

Geniet van je wandelvakantie en hopelijk ben je dan ook in de gelegenheid ons op de hoogte te houden.

Groetjes,
    Marianne

• 19 November 2012 - 18:50

Annemiek:

Hoi tante,
    Schokkend al die verhalen!
    Wat betekent 'epos' trouwens?
    In de klassieke oudeheid was een epos een heldendicht, maar dat zal je vast niet bedoelen.
    Veel succes nog in Kaapstad!
    Liefs, Annemiek

• 19 November 2012 - 19:31

Lydia:

Hoi auntie!
    Sorry dat ik je zaterdag niet had vrijdag/zaterdag niet had gemaild, het was bijna een gewoonte ;) Ik was een weekendje weg met de studentenvereniging en ik ben nog niet zo hypermodern dat ik over internet op mijn telefoon beschik.
    Leuk om je verhaal weer te lezen en de foto's vind ik bijna nog leuker. Schattig zeg, die kindjes! Ik geloof dat ik toch ook maar een keertje bij tropengeneeskunde ga kijken :)
    Maaaaaar, ik ga je deze week mailen! Liefs, Lydia

• 07 December 2012 - 10:59

Martin:

Hallo Martina, je hebt tijdns de wandelweken h.e.e.a. verteld en nu (07-12) is lees ik pas jouw verslag van 17-11. Ik ben benieuwd wat er in je volgende reisverslagen staat. Groet, Martin