na een paar dagen - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu na een paar dagen - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu

na een paar dagen

Blijf op de hoogte en volg martina

30 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Zo, daar ben ik weer!

Internet is inderdaad niet zo gemakkelijk. Het tegoed bij Loes is op, dus moet uitwijken naar elders. Gelukkig is de volgende maand er bijna (dus een nieuw tegoed).

Ik geniet van jullie mailtjes en berichtjes!

Na een koude vrijdag volgde een misschien nog frissere zaterdag.
's Middags zou de kinderclub zijn. Dit bleek te gaan om tieners waarvan er slechts 1 op kwam dagen na bijna een half uur wachten.

Op zondag werd ik door een dame op leeftijd gehaald (oplaai) om naar een Zuid Afrikaanse kerkdienst te gaan. In de dienst werd ik als speciale gast verwelkomd.
Na een kop thee werd ik met een Zuid Afrikaanse Bijbel thuisgebracht (aflaai).

Maandag was dan de eerste echte dag in de kliniek.
Deze dag heb ik een diversiteit aan mensen gezien. Moeders komen met kinderen in de maxi cosi, gedragen op de rug, gewikkeld in dekens.
Er komen zwangeren waarvan het gros single is. Een deel is HIV positief.
We controleren bij de zwangeren bloeddruk, gewicht en urine. Ook na de bevalling is er zo'n controle.
Verder komen er kinderen op het consultatiebureau. De kinderen die niet 'tieren' gaan naar de 'zuster'. De mensen hebben echt ontzag voor de blanken. 'Ja zuster, goed zuster, ja zuster, nee zuster'.
De medewerkers zijn gepassioneerd, hebben voor veel bezoekers een positief woord. Leuk om te zien!
Ook verbaast me het gemak waarmee ze in de verschillende talen schakelen.
De wind waaide flink, waardoor het leek of het huis schudde.

Vandaag ben ik met Loes naar een creche in een sloppenwijk geweest. De kinderen vinden het geweldig als je komt. Staan hard te zwaaien en willen aan je zitten. Foto's mocht ik niet maken. Jammer hoor.
Volgens een medewerker (die het niet aandurfde mee te gaan) zouden we het druk hebben. We waren echter binnen een uur terug.

Allen weer een hartelijke groet van Martina.

• 30 Oktober 2012 - 17:34

Yvonne:

Hoi martina,
    Wat een leuke verhaaltjes en wat een gedoe dat uitgerekend jouw koffer kwijt was. Maar gelukkig is dat vrij snel weer goed gekomen.
    Volgens mij zijn de afrikaanse kindjes echt heel lief en schattig.
    Geniet van je reis en avonturen!
    Groetjes Yvonne

• 30 Oktober 2012 - 18:37

Gerda:

Hey Martina,
    Leuk om te lezen hou je het maakt daar aan de andere kant van de wereld.
    inmiddels ben je al helemaal geacclimatiseerd, zeker?
    Je doet zo wel een schat aan ervaringen op!
    Geniet ervan! Straks hoop ik ervan mee te genieten!

Hartelijke groeten,
    Gerda

• 30 Oktober 2012 - 19:09

Marga:

Hoi,

Leuk om al je avonturen te lezen: het lijkt me daar fantastisch. Kinderclub met 1 tiener: hoe krijg je dat voor elkaar? Ik "organiseer"dagelijks van die kinderclubs maar dan komen er heel wat meer.....En wat leuk dat iedereen zo enthousiast op je reageert, dan voel je je vast helemaal welkom.
    Het liefst zou ik een paar daagjes met je mee komen lopen maar omdat dat niet kan, kijk ik maar weer uit naar je volgende bericht.

groet van ons zessen,

Marga

• 30 Oktober 2012 - 19:15

Marjan:

Ha Martina!!

Leuk om weer - zo een positief- berichtje van je te lezen!! Ben benieuwd naar je verdere ervaringen en foto's, t.z.t.!!

Liefs,
    Marjan

• 30 Oktober 2012 - 19:38

Annemiek:

Lieve tante,

Heel leuk om je belevenissen te lezen.
    Tja, het is niet altijd even gemakkelijk; een tienerclub met 1 tiener.
    Wel erg wat er allemaal gebeurd daar. Over single moeders, die HIV positief zijn.
    Gelukkig kan je ze helpen!

Annemiek

• 30 Oktober 2012 - 20:12

Jantine:

Ha Tantie,

Wat leuk dat je in de kliniek ben geweest. Als ik aan Zuit-Afrika denk den ik aan warmte maar dat is dus niet altijd zo? Ik hoop dat je echt nog heel veel kan leren en de mensen in Zuit-Afrika kan helpen.
    Nog een hele leuke tijd toegewenst.

xxx Jantine

• 30 Oktober 2012 - 21:15

Anja :

Ha Martina! Noem het dan maar een fris voorjaar daar. Hopelijk komen er nog warmere dagen want je zal het wel koud hebben jou kennende.
    Leuk je verhalen te volgen. Lukt het engels nog een beetje?
    Groetjes, Anja

• 30 Oktober 2012 - 21:18

Anneke V B:

Ha Martina

Eindelijk een reactie van mij. Net begonnen met het lezen van je verhalen. Uieindelijk ben je er gekomen maar het viel niet mee zo te lezen. Je wordt direct in het diepe gegooid volgens mij. Leuk en heel enerverend. 's Avonds lekker uitrusten van alle indrukken op je kamer met de tijdschriften. Ikk ga je trouw volgen. Leuk. Geniet van alles wat je meemaakt. Het weer zal vast steeds beter worden naar de zomer toe. In ieder geval beter dan dat wij hier hebben en gaan krijgen.
    Ps: Istanbul was absoluut de moeite waard!

Vele groetjes van Anneke v B

• 31 Oktober 2012 - 09:58

Corinne:

Ha Martina,

Heel veel plezier gewenst op je reis! Ik ben erg benieuwd naar je berichten, hopelijk kan je er regelmatig eentje opzetten!! Het is wel erg leuk om iedereen daar zo enthousiast te zien als je komt.. Is hier weleens anders, haha. Fijn dat je hulp daar zo welkom is.. Succes met alles wat je daar gaat doen!

Groetjes, Corinne

• 31 Oktober 2012 - 11:26

Ina:

Ha Martina,

Leuk om je te volgen op deze manier. Fijn dat het goed gaat daar.
    Een hele, goede tijd en blijven schrijven he ?

Hartelijke groetjes,
    Ina

• 31 Oktober 2012 - 18:40

Wouter Van Veen:

Hoi Martina,

Leuk om te lezen hoe je eerste ervaringen waren!
    Heel veel werkplezier daar en geniet van het land!

Groeten Wouter

• 31 Oktober 2012 - 21:02

Tineke:

Hey Martina!
    Leuk om je berichtjes te lezen en zo mee te leven.
    veel succes en (werk)plezier.
    Groetjes, Tineke

• 31 Oktober 2012 - 22:04

Wilma Smit:

Ha Martina

Leuk om weer wat te horen ,mooi he het Afrikaans dus je bent dus opgelaai en afgelaai.
    Wat een mooie kindjes he die kleine zwartjes, was wel indrukwekkend zeker in de sloppen wijken.
    Veel sterkte bij het werk en geniet van Afrika!
    Groetjes Wilma ( van een rustige IC)

• 02 November 2012 - 15:44

Monique :

Hoi Martina,

Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! Techniek staat voor niks, hè? Ben benieuwd naar je volgende berichten.
    Veel plezier!

Groetjes Monique

• 02 November 2012 - 21:40

Heleen M:

Hallo Martina,

Nou jij hebt al vele indrukken opgedaan! Leuk, zo doe je veel ervaring op en ontmoet je allerlei soorten mensen. Ieder met zijn probleem, in zijn situatie en leefwereld. Fijn om je reisverslagen te lezen. Na die 8 weken weet je niet meer hoe het de eerste week was en zo blijven we op de hoogte. Hopelijk wordt het nog zomer voor je, lekker opwarmen. Geniet van alles en veel plezier.
    Groet ook voor Loes.

• 11 November 2012 - 14:15

José:

Hallo Martina,
    Geweldig om je berichten te lezen, moeilijkheden met internet bekend probleem.
    Leuk zoals je dingen beschrijft blijf je trouw volgen. succes verder en groetjes ook voor Loes.
    Geniet van alle indrukken, josé