hoe is het nu? - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu hoe is het nu? - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van martina - WaarBenJij.nu

hoe is het nu?

Blijf op de hoogte en volg martina

03 November 2012 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Hallo allemaal!

Inmiddels schijnt de zon vaker. De wind blijft koud en hard. Voordeel is dat de was snel droog is. Je moet deze echter goed vastketenen aan de waslijn.
De locals hopen dat het snel wat warmer gaat worden; de winter duurt ze te lang. Ik heb nog altijd een trui aan, 's avonds soms wel 3!

In de kliniek is het leuk. De meeste bezoekers zijn vriendelijk. Ze vragen of je nieuw bent, waar je vandaan komt en hoe je het allemaal vindt.
Deze week was er een stil meisje van 14, aardig poosje zwanger met een forse bloeddruk. Bleek al 2 maanden geen medicatie voor de HIV te gebruiken. Ze woont nogal achteraf en door de vele regen die gevallen was, was er voor haar geen mogelijkheid nieuwe pillen te halen.
Een ander meisje (komt net met haar hoofd boven de tafel uit) komt met een kindje. Ik denk dat het een zusje is, blijkt het de moeder te zijn! Gelukkig zei ik nog net geen 'koediekoedie'

We zijn nog een keer de wijk in geweest. Lopend met de weegschalen onder de arm. Volgens sommigen onverantwoord. In de wijk zie je veel armoede. Kleine, gehorige huizen, soms er nog 1 tegenaan geplakt (plakkie). Toilet buiten als ze er al 1 hebben, anders gaan ze gewoon naar het veld.
Ik mocht foto's maken en balonnen geven. Helaas kan ik de foto's er nu niet bij doen, zal daarvoor naar een internetcafe gaan.
De kinderen (3 - 5 jaar) vonden het wel geslaagd. Toen we weg gingen zongen ze stralend het volkslied.
Zo'n chreche is niet volgens onze begrippen: vaak bij mensen aan huis, in een garage of in een gammel gebouwtje ernaast. Als ze geluk hebben ligt er ergens een deken op de grond, zodat het niet zo koud is. De juf doet gerust haar eigen huishouden tussendoor.

Gelukkig was de auto vandaag gerepareerd zodat we naar St. Francis konden. Dit is een dorp met witte huizen en grijze daken, al dan niet van riet. We hebben langs het strand gelopen en mooie schelpen gevonden. Onder andere de sint Jacobsschelp.
De wegen hebben veel diepe gaten, door de regen . Er is zelfs een brug weggespoeld!

En vanmiddag was er dan weer tienerclub. Er kwamen 4 jongens (15 - 16 jaar). Door tijdsgebrek van een leider was het een korte Bijbelstudie en vertrokken de jongens weer.

Allen weer een hartelijke groet van Martina, die geniet van alle berichtjes!

• 03 November 2012 - 19:36

Netty:

Ha Martina

Leuk, weer een reisverslag van je.
    Zulke jonge meisjes, kinderen nog, die al moeder zijn. Niet te geloven. En dan alle armoede erbij. Zal wel indrukwekkend zijn voor je. Wat hebben we het hier dan toch goed.
    Rij je zelf daar of hebben jullie een chauffeur?
    Veel succes weer!

Groet, Netty

• 03 November 2012 - 20:21

Johan:

Hey Martina,

Ik kon je maar niet vinden. Gelukkig heeft Deur me geholpen. Leuk om van je te lezen. Je probeert je een voorstelling te maken van hoe het daar is maar zien met eigen ogen geeft een hele andere indruk.
    succes hoor!
    stijs

• 03 November 2012 - 21:03

Willemien:

Ha Martina,
    Heel leuk om jouw belevenissen te lezen. Soms een storm aan indrukken zeker? Geweldig dit mee te maken. Aan het strand gelopen en mooie schelpen gevonden. "k Ben jaloers op je.
    Geniet er maar van! Tot over 3 weken.
    Hartelijke groet,
    Willemien

• 04 November 2012 - 10:59

Marianne:

Hoi Martina,

Wat een indrukken doe je op zeg, fantastisch. Als je dit leest, besef je toch maar weer hoe goed wij het hier hebben.

Erg leuk om zo met je mee te lezen. Ben ook wel erg benieuwd naar de foto's.

Geniet er maar van, maar eerlijk gezegd, mis ik je wel hoor!

Liefs
    Marianne

• 05 November 2012 - 16:33

Ha Marrtina!:

Net weer even een kijkje genomen op je weblog. Je houd ons zo aardig op de hoogte!
    Maar goed dat je truien heb meegenomen, die oceaanwind is nogal fris zo te lezen. Je hebt al veel beleefd. Ik ben benieuwd naar je foto's. Ga maar snel naar een internetcafe,

geniet van alle indrukken, groeten Jolanda Z

• 05 November 2012 - 16:47

Jan Van Keulen:

Hallo Martina,

Ik geloof dat je echt geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Alhoewel "genieten van de armoede" kan natuurlijk niet. Het is wel een echte belevenis voor je.
    De NPV-zaken gaan goed, dus maak je daar niet druk over. Alle brieven zijn rondgebracht, (weer 8 personen onbekend of verhuisd), "pluimen" zijn binnen enz.
    We hebben hier veel regen en ook nogal wat wind gehad. Sommigen denken dat het een staartje van de orkaan Sandy uit Amerika was. En sinds vanmorgen hebben we weer een kabinet. (lib. + soc.).
    Het ga je goed.

Jan van Keulen

• 05 November 2012 - 21:16

Marlies:

Ha Martina,
    Fijn om te lezen dat je het daar `goed naar je zin hebt. Je krijgt zo aardig bijscholing in de zorg, wat kinderen en zwangeren betreft. Daar kunnen wij misschien nog wat van opsteken als je weer terug in het hospital bent. Wat vreselijk kinderen van 14 jaar zwanger en dan al HIV pos.. Je houdt je hart vast wat daar van terecht moet komen. Nou bij jou regent het, maar hier is het ook behoorlijk nat.
    Ik hoop dat je na je drukke diensten nog wat tijd hebt om van de omgeving te genieten!!!
    Ik ben benieuwd wat voor mooi foto`s je al gemaakt hebt.
    groetjes,
    Marlies

• 06 November 2012 - 00:20

Judith:

Hoi Mart,

Stond je mond wijd open, toen je de kleine meid als moeder had erkent?
    Is koediekoedie ook nog een afrikaans woord, of alleen de aanspreekktoon van de Quaken tegen onze kleintjes?
    Lees even je prive mail, voor onze laatste up-date.
    Ook de groeten van Henk
    heb nog moeite met uitprinten van je epistels voor pa en ma, komt er dan ieniemienie uit en dat kan ma niet lezen.

• 06 November 2012 - 22:05

Corine:

Ha Martina,

Wat ontzettend leuk om je verslagjes te lezen. Ik denk dat het wel een heel avontuur voor je is daar in ZA. Je bent trouwens alweer 2 weken weg, gaat snel he. Maak maar veel foto's en geniet ervan!

Groetjes,
    Corine

• 12 November 2012 - 19:40

Jantine:

Hey tantje.

Fijn dat je het leuk vind. Auto kapot wat een pech! Wat leuk al die belevenissen. Ik hoop dat je nog heel veel pliezier heb. En ook nog heel veel leuke dingen mag beleven.

kusjes Jantine