thuis - Reisverslag uit Ridderkerk, Nederland van martina - WaarBenJij.nu thuis - Reisverslag uit Ridderkerk, Nederland van martina - WaarBenJij.nu

thuis

Blijf op de hoogte en volg martina

18 December 2012 | Nederland, Ridderkerk

Hallo allemaal!

Ik ben weer thuis!
Het welkom was warm met versiering, post en cadeautjes.
Erg gewaardeerd alle aandacht en belangsteling!

Omdat ik jullie mijn bezigheden van de laatste week niet wil onthouden volgt er nu een verslag vanaf de bank in mijn eigen goed verwarmde onderkomen.

In Kaapstad heb ik het volgende nog gedaan:
De Compagnietuinen. Het restant van wat Jan van Riebeek ooit heeft aan laten leggen als moestuin om de schepen van de VOC te bevoorraden. Een mooie tuin midden in de stad, waar velen slenteren en picknicken onder de bomen.
Joods museum wat gaat over de holocaust en een synagoge.
Afrikaans museum, waar je veel opgezette dieren kunt bewonderen.
De toeristische hop-on-hop-off bus. Je hoort hier leuke dingen over de geschiedenis van de stad en je ziet plekken waar je niet aan gedacht hebt om ze te bezoeken.
Het mooie, luxe winkelcentrum Victoria en Alfred Waterfront.
Kasteel de Goede Hoop, eveneens gesticht door Jan van Riebeek. Bezocht met 32 graden.

Gelukkig nog kunnen wandelen:
Platteklip Gorge, de meest bekende route van de Tafelberg, 700 meter stijgen. Eigenlijk wilden we naar Devils Peak, maar omdat er verder niemand was hebben we er vanuit veiligheidsoverwegingen vanaf gezien.
Het waaide hard, windkracht 7, zodat we genoodzaakt waren om de terugweg eveneens te voet te doen (de kabelbaan is dan niet in werking). We begonnen de dag met 25 graden. Boven was het al naar 19 graden gedaald en de terugweg deden we gedeeltelijk met 15 graden (wolken!).
Een route vanaf Constantianek naar een waterreservoir / dammen en een watermuseum. Circa 550 meter stijgen en dalen. Deze route was schitterend! Veel bloemen en mooie uitzichten. Temperatuur 27 graden.

Een dag naar het stadje Stellenbosch. Met 35 graden als een toerist door de straten geslenterd. Daar een soort openluchtmuseum bezocht. Door het bezoeken van verschillende woningen kreeg je een rondleiding door de tijd.
's Avonds met het eten loopt er een groepje mooie zwarte jongetjes voorbij. Ik zit er helemaal vertederd naar te kijken totdat ze in een mum van tijd suiker van de tafel grissen. Een parkeerwacht ziet het ook en kan er een te pakken krijgen. Die moet het gepikte terugleggen.

De laatste dagen zat ik in een hostel met zwembad, waarvan dankbaar gebruik gemaakt is met de warme dagen. Vanuit het zwembad heb je uitzicht op de Tafelberg.

En dan naturlijk de trouwerij van Loes en Benjamin, afgelopen zaterdag.
Gelukkig waren het boeket en het kapsel naar wens. Een zwarte vriendin deed de make up. Zij deed het voor het eerst bij een blanke.
Het officiële deel van de bruiloft was buiten. De witte stoelen met blauwe linten stonden gezellig op het gras.
Omdat nog niet alle gasten gearriveerd waren hebben we ruim 30 minuten gewacht eer we mochten komen.
De ceremonie werd via skype uitgezonden. Ideaal voor de mensen die er niet bij konden zijn. Konden ze zien hoe gelukkig ze eruitzien!
Leuk was het om de diversiteit te zien. Nigerianen in traditionele kledij. Hun dans, de kreten en het eten. Gelukkig was er ook westers eten...
Het was voor mij onwennig in de positie van 'maid of honnor', daarbij mijn gebrekkige engels... Gelukkig werd ik geholpen door de 'best man'. Hij nodigde me uit voor zijn eigen trouwerij, mede omdat hij het boeket mooi vond.
Met de foto's moesten wij ook mee. Ben wel benieuwd naar alle foto's.
Aan het eind van de bruiloft vertrekt het bruidspaar al swingend en daarna de gasten.
Deze dag ontmoette ik een aantal mensen uit JBay. Echt fijn om hen weer te zien en te spreken.

De vliegreizen gingen gelukkig goed. 't Is wel veel: 3 x stijgen en landen in 24 uur. Vandaag miste ik Afrika al. Personeel op de luchthaven was minder voorkomend. En in de winkels stonden mensen voor te dringen. Wat een drukte en gehaast! De vlucht vanaf Londen zat ik naast een paar meiden die ruim 2 maanden in Zuid Afrika waren geweest voor vrijwilligerswerk en vakantie. Heel leuk om nog even met hen ervaringen uit te wisselen.

Hoop volgende week, of later, nog een keer foto's toe te voegen.

Allen weer een hartelijke groet van Martina

  • 18 December 2012 - 22:04

    Heleen:

    Hoi,

    Fijn dat je weet thuis bent.
    Je hebt heel wat beleefd en er zal nog veel over gesproken worden.
    De plaatjes volgen.

    Geniet weer van Nederland met al zijn charmes en moois!!
    Donkere dagen voor kerst, dat Het Kind Jezus veel licht mag verspreiden.

    gr Heleen

  • 18 December 2012 - 22:04

    Heleen:

    Hoi,

    Fijn dat je weet thuis bent.
    Je hebt heel wat beleefd en er zal nog veel over gesproken worden.
    De plaatjes volgen.

    Geniet weer van Nederland met al zijn charmes en moois!!
    Donkere dagen voor kerst, dat Het Kind Jezus veel licht mag verspreiden.

    gr Heleen

  • 18 December 2012 - 22:36

    Wilma:

    Ha Martina

    Fijn dat je weer thuis bent, ja ik geloof het dat je nu al heimwee hebt.
    En nu weer in de kou en nattigheid.
    Ben benieuwd hoor naar je foto's en verhalen, van de week gaan we in de nachtdienst
    dus ik veheug me er op.
    Geniet nog even van je vrije dagen en tot ziens.

    Gr Wilma

  • 18 December 2012 - 23:33

    Anneke M:

    Hoi Martina ,
    Van harte welkom in Nederland. Wennen denk ik.
    De vakantie begon al een beetje te zakken maar door je verhaal kom ik er weer helemaal in.
    Leuke dingen heb je gedaan nog de laatste week.
    Die bruiloft heb je ook foto's van? Leuk joh!
    Is je tablet verlost uit de kluis? Ik heb geglimlacht toen ik het las.
    Ook dat is Zuid Afrika.
    Werkse deze week.

    Een hartelijke groet,
    Anneke M

  • 19 December 2012 - 09:18

    Jeanine:

    Hey Martina,

    Fijn dat je weer thuis bent!

    Liefs Jeanine

  • 19 December 2012 - 21:48

    Miranda:

    Hoi,

    Ja en dan zit je weer op je eigen bankje in het koude en gehaaste Nederland. Kan me wel voorstellen dat je dan Z A alweer mist. Geniet lekker van je vrije dagen. Ben benieuwd naar alle verhalen, dus als je tijd heb maken we gelijk maar een afspraak.

    Groetjes Miranda

  • 20 December 2012 - 13:39

    Netty:

    Ha Martina,

    Gelukkig weer veilig thuis!
    Wanneer gaan we je foto's bekijken?
    En wanneer ga je weer aan het werk?

    Groet, Netty

  • 03 Januari 2013 - 21:38

    Lydia Aalewijnse:

    Hoi Martina,

    Leuk dat we je reisverslag op internet tegen kwamen. We hebben het achter elkaar zitten lezen.
    Erg leuk.

    De hartelijke groeten vanuit vlissingen

    Karel en Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

martina

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 20496

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2012 - 17 December 2012

onderneming Zuid-Afrika

Landen bezocht: